Pochodzący ze środkowej Azji czosnek jest rośliną powszechnie uprawianą i wykorzystywaną w naszej kuchni. Czosnek jest również stosowany jako roślina lecznicza, do tych celów wykorzystuje się zarówno ząbki czosnku jak i jego liście 1.

 

Co znajdziemy w czosnku? 2

Ząbki czosnku składają się głównie z wody (ok 65%), węglowodanów (głównie fruktanów i inuliny), olejków eterycznych. A swoje działanie antybiotyczne czosnek zawdzięcza obecności alliny (która pod wpływem allinazy rozpada się na allicynę– bakteriobójczy związek o silnym zapachu) 3, metyliolliny i propyloalliny. W ząbkach czosnku znajdziemy również błonnik, tłuszcze i białko. Ponadto są one również źródłem mikro- i makro elementów (fosfor, potas, wapń, magnez, sód, cynk, selen, żelazo, jod, molibden, mangan) oraz witamin (A, B1, B2, PP oraz C)

Liście czosnku mają zbliżony skład do cebulek, jednak są bogatsze w witaminę C, PP i allicynę.

 

Właściwości czosnku

Czosnek jest znany ze swych właściwości antybakteryjnych i wzmacniających odporność organizmu. Ekstrakty z czosnku są przydatne w leczeniu zaburzeń układu pokarmowego, np.: biegunek, wzdęć, nieżytu żołądka i jelit 4

Niewiele osób jednak wie, że czosnek wykazuje również działanie przeciwmiażdżycowe, hamuje wzrost poziomu cholesterolu LDL. A niektóre z substancji aktywnych, które w nim znajdziemy obniżają ciśnienie tętnicze krwi. Wynika to z hamowania aktywności ACE (enzymu konwertującego angiotensynę) oraz stymulowania wydzielania tlenku azotu(II), dzięki czemu ciśnienie tętnicze maleje 5. Wpływ czosnku na obniżenie ciśnienia potwierdzają przeprowadzone metaanalizy. Wynika z nich, że stosowanie czosnku lub preparatów z czosnku obniża ciśnienie rozkurczowe i skurczowe. Jednak przeprowadzone badania nie wykazują związku między stosowaniem czosnku a mniejszym ryzykiem zawału czy udaru mózgu 6.

Przeciwmiażdżycowe działanie czosnku również przyczynia się do obniżenia ciśnienia, gdyż elastyczne ściany naczyń zmniejszają przepływ fali tętna 7.

Ponadto w czosnku znajdują się związki, które usuwają wolne rodniki, hamują peroksydację tłuszczów, agregację płytek krwi i obniżają stężenie homocysteiny w osoczu (podwyższony poziom homocysteiny jest niezależnym czynnikiem ryzyka chorób sercowo naczyniowych i udaru mózgu) 8.

Dodatkowo czosnek normalizuje czynności dynamiczne serca, dzięki zwiększeniu siły skurczu mięśnia serco­wego i zwolnieniu tętna do poziomu fizjologicznego 9.

 

Warto stosować czosnek w swojej diecie w sporych ilość, ponieważ nie dość że przysłuży się naszemu zdrowiu to jest produktem bezpiecznym. Dopiero spożycie 600 g świeżego czosnku w ciągu dnia może wywołać wystąpienie objawów toksycznych 10.

 

 

 

 

  1. Wykurz P. i in. Phytotherapy as an alternativemethod to support treatmentof hypertensio. 2017, Medicina Internacia Revuo, 28 (108), 202-205.v
  2. Wykurz P. i in. Phytotherapy as an alternativemethod to support treatmentof hypertensio. 2017, Medicina Internacia Revuo, 28 (108), 202-205.v
  3. Gajda E. Fitoterapia i dieta w zapobieganiu i leczeniu nadciśnienia tętniczego. Post Fitoter 2019; 20(1): 73-8
  4. Wykurz P. i in. Phytotherapy as an alternativemethod to support treatmentof hypertensio. 2017, Medicina Internacia Revuo, 28 (108), 202-205.v
  5. Wykurz P. i in. Phytotherapy as an alternativemethod to support treatmentof hypertensio. 2017, Medicina Internacia Revuo, 28 (108), 202-205.v
  6. Varshney R. i in. Garlic and Heart Disease. 2016, American Society for Nutrition.
  7. Karin Ried; The Jurnal of Nutrition 2016, 389-396
  8. Borek C. Garlic Reduces Dementia and Heart-Disease Risk. 2006, American Society for Nutrition.
  9. Gajda E. Fitoterapia i dieta w zapobieganiu i leczeniu nadciśnienia tętniczego. Post Fitoter 2019; 20(1): 73-8
  10. Gajda E. Fitoterapia i dieta w zapobieganiu i leczeniu nadciśnienia tętniczego. Post Fitoter 2019; 20(1): 73-8